مصرف کم پروتئین با محدودیت های عملکردی ارتباط دارد

1  سپتامبر 2021- بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجلهNutrients ، عدم مصرف پروتئین کافی با احتمال محدودیت عملکردی- مانند مشکل در خم شدن یا زانو زدن- در افراد مبتلا به دیابت و افراد بدون دیابت، ارتباط دارد.

محدودیت های عملکردی، معمولاً در رسانه ها به میزان بیماری های قلبی یا زوال عقل مورد توجه قرار نمی گیرند، اما می توانند تأثیر عمده ای بر زندگی روزمره ی افراد داشته باشند، و به طور بالقوه مشارکت در فعالیت های شما را دشوار یا غیرممکن می کنند. از دست دادن ماهیچه (سارکوپنی) با محدودیت های عملکردی ارتباط تنگاتنگی دارد و به خوبی ثابت شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2- با وجود اضافه وزن- در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن ماهیچه های مربوط به سن نسبت به افراد بدون دیابت هستند. در مطالعه ی اخیر، محققان به دنبال بررسی رابطه ی بین دریافت مواد مغذی مختلف از رژیم غذایی از جمله پروتئین و خطر محدودیت عملکردی در افراد بدون دیابت و افراد مبتلا به دیابت با طیف وسیعی از کنترل قند خون، بودند.

محققان از داده های یک نظرسنجی بزرگ در مورد تغذیه و سلامت کلی، از جمله 23487 بزرگسال 31 ساله و بالاتر در این تجزیه و تحلیل استفاده کردند. افراد بر اساس سطحA1C (معیاری برای کنترل طولانی مدت قند خون) 6.5٪ یا بالاتر در گروه مبتلایان به دیابت، و با سطح A1C از 5.7 درصد تا 6.4٪ در گروه پیش دیابت قرار گرفتند. سطح A1c زیر 5.7 درصد نشان می دهد که فرد به دیابت مبتلا نمی باشد. داده های دریافت مواد مغذی بر اساس یک نظرسنجی از آنچه در رژیم غذایی شرکت کنندگان در طی 24 ساعت بود، گردآوری شد. بر اساس پاسخ های آنها، مصرف پروتئین شرکت کنندگان برآورد شد و بر این اساس به گروه افرادی که مصرف پروتئین آنها در حد میزان توصیه شده بود- یعنی 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن- و افرادی که زیر این مقدار پروتئین مصرف می کردند، تقسیم شدند.

مصرف کمتر پروتئین با کیفیت پایین رژیم غذایی گره خورده است

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که کمتر از میزان توصیه شده ی روزانه پروتئین مصرف می کردند، به طور قابل توجهی کربوهیدرات بیشتری مصرف می کردند و از نظر تغذیه ی کلی، کیفیت رژیم غذایی پایین تری داشتند. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به دیابت صادق بود، زیرا کیفیت رژیم غذایی آنها به طور قابل توجهی پایین تر و محدودیت های عملکردی آنها بیشتر بود. افراد مبتلا به دیابت که بر اساس مقدار توصیه شده پروتئین مصرف نمی کردند، محدودیت بیشتری را در انجام طیفی از فعالیت های مختلف گزارش کرده بودند. 52٪ محدودیت برای دولا شدن، خم شدن یا زانو زدن را گزارش کردند.

کاملاً مشخص نیست که مصرف پروتئین کمتر مسئول تمام یا بیشتر محدودیت های عملکردی است که در این مطالعه مشاهده شده است، زیرا کیفیت کلی رژیم غذایی افراد این گروه نیز پایین تر بود و به احتمال زیاد رژیم غذایی آنها فاقد سایر مواد مغذی است. اما از آنجایی که پروتئین غذایی مستقیماً با رشد و ترمیم عضلات ارتباط دارد، نمی توان نتیجه گرفت که مصرف پروتئین کمتر احتمالاً حداقل در بخشی از این خطر نقش داشته است. این مطالعه نشان می دهد که وقتی صحبت از توصیه های غذایی گسترده برای افراد مبتلا به دیابت می شود، چیزی بیشتر از محدود کردن کربوهیدرات های ناسالم یا اضافی در این توصیه ها به چشم نمی خورد، همچنین ممکن است تمرکز بر دریافت غذاهای غنی از پروتئین کافی، که اغلب نسبت به غذاهای غنی از کربوهیدرات از نظر افزایش قند خون مزیت دارند، صورت نگیرد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/01/low-protein-intake-linked-to-functional-limitations/